Tiki - objawy, diagnoza i leczenie.

Tiki to mimowolne, nagłe, nawracające, nierytmiczne ruchy lub wokalizacje o stereotypowym charakterze. Jest to zaburzenie o nieznanej etiologii, w którym dochodzi do zmian w wydzielaniu dopaminy i serotoniny w ośrodkowym układzie nerwowym. Tikami może zajmować się psychiatra dziecięcy jak i neurolog, ale należy wiedzieć, że tiki rzadko są izolowanym rozpoznaniem. Najczęściej towarzyszą im inne objawy, których stwierdzenie wymaga gruntownej wiedzy z zakresu psychiatrii dziecięcej. Jako psychiatra dziecięcy często obserwuje u dzieci z tikami odhamowaną mowa, impulsywność, zaburzenia koncentracji uwagi (niekoniecznie ADHD), nadruchliwość, zaburzenia zachowania, natręctwa, niedojrzałość i labilność emocjonalną, brak umiejętności obrony i nieprzyjmowanie argumentów innych osób. Diagnoza różnicowa pomiędzy tikami i natręctwami bywa często trudna. Z tikami mogą współwystępować natręctwa (nawet do 70% pacjentów), ADHD (do 60% pacjentów). U połowy dzieci z tikami stwierdza się ponadto specyficzne trudności szkolne. Dlatego właśnie diagnozę powinien stawiać psychiatra dziecięcy. Tiki są też często mylone z ruchami stereotypowymi występującymi na wczesnych etapach autyzmu. Taka pomyłka może mieć poważne konsekwencje.

Pierwsze tiki pojawiają się między 2 a 15 rokiem życia, najczęściej między 5 a 6 a ich największe nasilenie obserwuje się około 10 r.ż. Pacjenci z tikami rzadko trafiają do psychiatry dlatego od wystąpienia objawów do diagnozy średnio upływa 5 lat. Jeśli zauważyłeś tiki u swojego dziecka udaj się na konsultację, nie czekaj. Dobry psychiatra dziecięcy pomoże.

Tiki mogą nasilać się podczas miesiączki, w przebiegu zaburzeń hormonalnych, w stresie oraz w infekcji.

Jak są rodzaje tików?

Tiki proste:

• ruchowe- jedna grupa mięśni
  • głosowe- nic nie znaczące dźwięki- np. pociąganie nosem, chrząkanie

Tiki złożone:

• ruchowe- skoordynowane wzory ruchów, mogą naśladować normalne ruchy, ale nasilenie i czas trwania nieprawidłowe
  • głosowe- posiadają znaczenie językowe, wulgaryzmy, naśladowanie zasłyszanych sylab, głosek lub słów, naśladowanie własnych sylab, głosek lub słów.

Jeżeli tiki trwają dłużej niż rok to nazywamy je tikami przewlekłymi, jeśli krócej przemijającymi.

Leczenie tików to głównie psychoterapia, leki stosuje się w przypadku jej nieskuteczności lub nasilenia objawów silnie zaburzających codzienne życie. Dlatego zarówno diagnozę jak i leczenie powinien prowadzić psychiatra dziecięcy.

Psychiatria dziecięca wymaga czasu i precyzji. Tiki powinien leczyć psychiatra dziecięcy nie neurolog.

Zobacz również leczenie tików.

Spodobał ci się artykuł? Polub nas na facebook'u lub Google+